Conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb l'ordinador

Charles Crook planteja quatre models sobre com utilitzar l'ordinador en entorns educatius, i els formula en forma de metàfora:

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
.

L'ordinador ens "ensenya". L'ordinador interacciona amb l'alumne, de forma que: l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle.
En la creació de programes tutorials es té present d'una banda la individualització del procés d'aprenentatge i la formulació de preguntes "a mida" i, d'una altra, la presentació d'informació significativa que ajudi l'alumnes a avançar.
Els programes que menys es fan servir a les escoles són els sistemes tutorials intel·ligents i els més emprats són els anomenats programes d'exercici i pràctica (com les activitats de Jclic).

La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
.

L'ordinador ens "ajuda a aprendre". L'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta on l'alumne és necessàriament reflexiu i actiu; és ell qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer (com el programa Logo).

La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
.

L'ordinador ens "ajuda a aprendre". Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Mitjançant els simuladors, l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l'usuari és més limitat que en el cas del Logo.
Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals. Exemples de simulació: el programa Crayon Physics i l'activitat de cuidar una planta de la Doctora Xinxeta.



La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina.

Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.
L'ordinador proporciona noves possibilitats expressives, i a més pot fomentar una actitud de revisió i correcció actives. Mitjançant programes com el Tux Paint o l'Art Raige podem pintar en pantalla, esborrar, transformar objectes, girar-los, etc.
L'ordinador actua com un amplificador de l'experiència d'escriure, dibuixar, classificar. Permet fer aquestes tasques de forma estimulant i eficaç. Aquesta imatge és del Tux Paint, que és un programa gratuit.

0 comentarios:

Publicar un comentario